Ookko kuullu koskaan lausahdusta: kielten opiskelu ei mee koskaan hukkaan?

No mie oon ja voin sanua, että on ehkä maailman lyhytnäkösin lausahdus. Oon käyttäny viimeisen parin viikon aikana monta tuntia työnhakuun. Fokus on ollu löytää työpaikkoja suomalaisista yrityksistä, jotka toimii Kiinassa. Meikä selittää kuitenkin ekana yhen asian liittyen siihen, että valmistun joulun alla KTM:ksi:

Täyttelin yliopistolle kaikenlaisia papereita, joissa kyseltiin opinto-ohjauksesta, työelämärelevanssista, esimiestaidoista ja monista muista jutuista. Täytyy sanoa, että kun olin täyttänyt laput, nii ei ollu kyllä paljoa positiivista sanottavaa omasta yliopistosta. Yritän vähän purkaa tätä:

 

Opinto-ohjaus:

Kettään yliopiston henkilökunnasta ei oo juuri kiinnostanu meikän opintosuunnitelma, tai sitte kukkaan ei oo vaan tietäny miten pittäis ohojata, nii sen vuoksi sanotaan että "erinomainen." Meikä veikkaa jälkimmäistä, koska tuntuu että yliopistolle tärkein asia on se, että sie valamistut ja siusta saahaan rahhaa. Ite olen opiskellut 25 op Kiinaa ja Japania. Tähän kommentit on ollu pääasiassa, että "sie pääset töihin ulukomaille." No arvaatteko vaan mikä on todellisuus? Kerron myöhemmin.

 

Esimiestaidot:

En vaan tajua miksi tätä ees kysytään palautelomakkeessa. Kahlasin oman alotusvuoden opinto-opasta. Koklasin ctrl+f toimintoa ja löysin koko oppaasta 2 viittausta sanaan "esimies." Miksi työ kysyttä, että oppiiko kursseille esimiestaitoja, jos niitä ei pitäis opinto-oppaan mukkaan ees oppia? 

Toki omat opinnot on ollu sen suuntasia, että ryhmässä ollaan opiskeltu ja paljon, mutta varsinaisia ryhmätöitä ei oo tehty. Kaikki esimiestaitoihin viittaavat jutut on kyllä tullu minulle ainejärjestöjutuista ja erityisesti puheenjohtajavuoden kokemuksista.

 

Työelämärelevanssi:

Meikää vaivaa suuresti omissa opinnoissa se, että niillä ei oo oikiasti mitään konkreettista relevanssia työelämään. Jumasviidu, oon opiskellu kauppakorkeassa, mutta en kyllä muista että jollain kurssilla olis ees mainittu sanaa "finanssikriisi" tm. Ajankohtaiset aiheet on ollu olemattomia. Ohan se helepompi opettaa kirjan runko luennoilla tai kirjatenteillä ja jättää opiskelijan pohdittavaksi onko sillä jottain yhteyttä reaalimaailmaan. Joo, omaa pohdintaa pittää olla, mutta kun minun mielestä yliopiston yks pointti olis käyä keskustelua aiheista, mutta ei sitä vain ole.

Okei, tunnustan, että yliopistolla on oppinut työelämärelevantteja juttuja, mutta tunnistan ne varmaan sitten kun olen työelämässä. Olen minä varmasti kehittynyt tiedonhaussa, ongelmanratkaisutaidossa ym., mutta enpä oo nähäny vielä työpaikkailimotusta jossa käytettäis näitä termejä.

 

No tekkeekö sillä kielitaijolla mittään?

Ekan työpaikan löytäminen, erityisesti ulukomailta, on tuskaa. Törmään liian usein näihin termeihin kun oon ettiny suomalaisten yritysten työpaikkoja ulkomailta:

  • Fluent mandarin required
  • 5-7 years of experience in XXX

Missä pelaa vastavalmistuneiden työt ulkomailla? Ehkäpä niitä ei taloustilanteen vuoksi ole, tai niitä ei vain ole ylipäänsä. Tai voi olla, että mun hakualue on vain liian kapea. Mutta tuo kielitaito: jos tarvii fluent mandarin osaamisen, nii miksi kukaan ei sano kotona yliopistossa ekalla kurssilla, että jos sie haluat tehä töitä kiinaksi tai vaikka japaniksi, nii kyllä sinulla mennee enemmän ku kaks vuotta tämän kielen parissa, jotta toiveista tulis realismia? Meillä ollaan vaan tyytyväisiä siihen, että opiskelijaa kiinostaa jokin oppiaine ja työnnetään sitte siinä etteenpäin. 

Tästä tuli nyt melekonen avvautuminen, mutta sanottakoon se, että jollain iliveellä se porukka kuitenkin meijänkin yliopistosta työllistyy, nii ehkä mie oon sitte vaan liian kyyninen. Palijon on silti minun yliopistolla vielä työnsarkaa edessä, erityisesti työelämärelevanttien juttujen kanssa.