Maailman nopein kansa on Kiina. Ihan varmasti. Kerron teille miksi:

Havaintoja lentokoneesta:

  • Miksi kiinalainen laittaa lentokoneen laskeuduttua puhelimen välittömästi päälle, eikä odota koneen pysähtymistä?
  • Samoin, miksi kiinalainen ottaa laukut ylähyllyltä talteen kun kone on vielä liikenteessä.
  • Ja vielä: miksi helvetissä on olemassa kirjoittamaton sääntö, jonka mukaan ensimmäisenä koneessa paikallensa istunut on oikeutettu levittämään kätensä ronskisti käsinojien yli molemmin puolin?
  • Ja lopuksi: onko pakko mennä jonottamaan hihnalta ommaa laukkua siihen etteen iliman että kukkaan näkkee takkaa mittään?

Havaintoja liikenteestä:

  • Kiinassa saa kääntyä oikealle punaisia päin (kunhan muistaa väistää jalankulkijoita). Paikalliset ei tietenkään ketään väistä vaan katua ylittäessä saa pelätä henkensä edestä.
  • Isoissa + muotoisissa risteyksissä taksikuskit tekee seuraavaa: käännytään oikealle punaisia päin, tehdään uukkari, ja käännytään uudestaan oikealle jotta päästään koko risteyksen läpi silmänräpäyksessä.
  • Turvavöitä ei käytetä koska se hidastaa kaikkia toimintoja. Itseasiassa, monissa takseissa takapenkeillä ei voi laittaa turvavöitä kiinni. Helepottaahan se juoksutakseja!
  • Olin reissussa Sichuanin maakunnassa vuoristomaisemissa. Helevetin kiinalaiset ohittaa vasemmalta puolen vaikka on kuinka ruuhkaa molempiin suuntiin. Reissussa liikenne seiso monesti vain sen takia, että tyhymät ajaa ite liikenteen tukkoon. Ohan se oikiaan suuntaan ajavan vika jos se ajjaa liian lujjaa, että tyhymemmät ei pääse ohittaa vaarallisesti.
  • Ainii, helevetti, kiinalaiset ohittaa paikoissa joissa ei voi ohittaa. Tässä mennään bussilla komiasti rekan ohi, jännän äärellä kivasti:

Image-normal.jpg

 

Kaiken taloustieteen oppien mukaan ihmiset maksimoi hyötyään. Niin kiinalaisetki tekkee. Tässä ollaan bussiasemalla oottamassa laiturille pääsyä. Paikalla varmaan tuhat ihimistä, alimitoitettu entranssi ja yks läpivalaisulaite. Kuinka optimoidaan ongelma, jossa kaikkien pitäisi päästä mahdollisimman nopeasti läpivalaisusta läpi? No arvaatte varmaan. Kun kaikki tunkee niin palijon ku mahollista nii lopputuloshan on kaikista nopein? Pakkohan sen on olla.

Image%201-normal.jpg

Kiinalaiset ei vaan tajua, että ommaa hyötyfunkiota pittää maksimoida jollakin rajoitteella. Niin tehhään taloustieteessäkin. Jos ommaa hyötyä vois maksimoija iliman rajoitteita niin eihän tässä maailmassa oo mittää ongelmiakaan. Kivasti menis kaikki. Mutta kun ei. Maailmassa on rajoitteita. Vaikkapa liikenteessä on liikenneturvallisuus. Oha se motarilla kiva päästellä täysiä ja kiilata muitten etteen, mutta ku näkkee muutamassa tunnissa noin kymmenen peräänajoa niin voi vaan kysyä, että milloin työ kiinalaiset uskotte - muitten kustannuksella ei voi rattastaa.